<img height="1" width="1" style="display:none;" alt="" src="https://dc.ads.linkedin.com/collect/?pid=482889&amp;fmt=gif">

9 tips tegen werkstress

4 min leestijd
Lieke van G
Lieke van G op 16 November, 2020

De grens tussen werk en privé is nog nooit zo vaag geweest. Niet gek dus dat 1 op de 3 Nederlanders meer stress ervaart sinds de uitbraak van het coronavirus, blijkt uit onderzoek van Ipsos. Vaak is stress een optelsom van verschillende factoren. Daarom is er helaas ook niet één oplossing voor stress, maar zijn er meerdere manieren om stress te voorkomen en te verhelpen. Tijdens de week van de werkstress verzamelden we 9 tips die je helpen de balans te vinden en te behouden tijdens het thuiswerken.

#1 Ruim je bureau op
Een opgeruimde werkplek is enorm belangrijk als je gefocust aan de slag wil gaan. Een overvol bureau met papierwerk, geeft veel prikkels en onrust. Dit kost energie en leidt af van wat je eigenlijk zou moeten doen. Ruim daarom eerst je bureau op voordat je start met werken. 

#2 Stel haalbare doelen en prioriteiten
Als je reële doelen stelt in je werk, heb je eerder je werk af en hou je er een voldaan
gevoel aan over. Moet echt alles vandaag af? Verwacht je leidinggevende of collega dat al je werk aan het einde van de dag af is? Of zit het alleen maar in je hoofd en is er sprake van zelfopgelegde druk? Welke taken hebben het meeste prioriteit en moeten echt af? En welke kunnen wachten? Het is belangrijk om een overzicht met prioriteiten te hebben van alle dingen die je nog wilt en moet doen. Dit geeft rust.

#3 Blok tijd in je agenda
Nadat je een overzicht van je prioriteiten hebt gemaakt, is de volgende stap om hiervoor tijd te blokken in je agenda. Houd daarbij rekening met zogeheten energy drainers en energy gainers. Wissel taken die energie kosten af met taken waar je energie van krijgt. Op deze manier blijf je gemotiveerd en zorg je voor afwisseling in je dag. Naast dat het blokken van tijd jouw persoonlijk meer rust en structuur geeft, is het voor je collega's ook prettig om te zien waar je mee bezig bent en daar rekening mee kunnen houden. 

#4 Plan ruim
Er zullen altijd taken zijn die langer duren dan verwacht of taken tussenkomen waar je niet op had gerekend. Voorkom dat je aan het einde van de dag nog een onrealistische lange lijst van taken over hebt, die je die dag ook had willen doen. Gun jezelf de tijd om rustig je werk te doen. Plan daarom ruim.

#5 Vermijd lunchen achter je laptop/bureau
Door het thuiswerken is er geen collega die je erop attendeert dat het lunchtijd is. Hierdoor is het verleidelijk om achter je bureau te lunchen om nog éven wat af te maken. Voordat je het weet start de volgende meeting weer en heb je geen pauze gehouden en dus ook weinig beweging gehad. Zet daarom een wekker zodat je je lunchpauze niet vergeet en je lunch op een andere plek eet.

#6 Beweeg voldoende
Lichaamsbeweging helpt om stress te verminderen. Loop daarom in de pauze een rondje voor een frisse neus en maak je hoofd leeg. Daarnaast zorgt beweging ook voor een gezonde bloedsomloop, en dat heeft weer een positieve invloed op je productiviteit.

#7 Schep niet teveel verwachtingen
Door de verwachtingen van je collega’s en leidinggevende te managen, zorg je voor meer rust.
Vraagt je leidinggevende of collega om te helpen bij een nieuw project? Stel je grenzen! Heb het lef om “ja, mits… “ te zeggen of zelfs “nee, omdat…”.

#8 Blijf in (virtueel) contact met je collega's
Het is verleidelijk om in je eigen bubbel te blijven zitten en je eigen taken af te vinken, maar ook om de problemen waar je tegen aan loopt voor je zelf te houden. Blijf in contact met je collega's zodat het ook gemakkelijker is om je problemen te bespreken met je collega's en leidinggevenden én dat zij je kunnen helpen.

#9 Sta eens aan het einde van de dag stil bij wat je wél hebt gedaan
Veel mensen kijken aan het einde van de dag naar hun to-do lijst en zien dan vaak alleen maar wat ze niet gedaan hebben. Met als gevolg dat ze met een negatief gevoel hun werkdag afsluiten. Ze vergeten dat ze die dag wel degelijk veel taken afgevinkt hebben. Sta daarom eens 5 minuten stil bij wat je wel hebt gedaan. Het is een veel fijnere manier om de werkdag af te sluiten met een gevoel van voldoening.

shutterstock_769191601