Ons motto ‘Dare to grow’ is zeer toepasselijk als er gekeken wordt naar de stappen die André Kabel in zijn loopbaan heeft gezet. André is in 2019 via Luke Recruitment bij ASSA ABLOY gestart als Head of Innovation. Sinds kort is hij ook verantwoordelijk voor Marketing. Wij gingen met André in gesprek over de (internationale) stappen die hij heeft gezet, zijn uitdagingen en wat hij young professionals graag zou willen meegeven.
Vertel eens iets over jezelf? Wat is je achtergrond?
‘Nadat ik klaar was met mijn studie Technisch Bedrijfskunde in Enschede, ben ik in 1995 via Philips naar Silicon Valley, California vertrokken. Daar ben ik gestart als Product Manager in de Hi-Tech Industry. Mijn focus lag in die tijd op de nieuwe technische mogelijkheden van draadloze communicatie met behulp van mobiele telefoons zoals we die vandaag de dag kennen. Vervolgens heb ik 3 jaar bij een startup gewerkt, waar mijn aandacht met name lag op de Palmpilot en de Pocket-PC (de voorlopers van de huidige iPhone en iPad).
Na 6 jaar te hebben gewerkt in Sillicon Valley, ben ik verhuisd naar Frankrijk en kwam ik terug bij Philips, maar dan in de Philips Lighting divisie voor auto’s. Hier was ik verantwoordelijk voor de Global Marketing. Een grote business in Europa. De uitdaging voor mij was om deze business ook internationaal in Azië en Amerika te laten groeien. Nadat we hier een plan voor hadden gemaakt, kreeg ik de kans om deze plannen tot uitvoering te brengen in Azië. Na 4 jaar in Frankrijk te hebben gewerkt, ben ik verhuisd naar Hong Kong om daar een business op te zetten. Een hele leerzame periode. Na ongeveer 4 jaar wilde ik mezelf graag verdiepen in de elektronica die je nodig hebt om lampen aan te sturen. De transitie van conventionele verlichting naar digitale verlichting sprak mij erg aan. Ik verhuisde van Hong Kong naar Shanghai waar ik de functie Head of Product Management Lamp & LED drivers vervulde.
Na een lange tijd te hebben gewerkt in Shanghai, ben ik na 22 jaar teruggekeerd naar Nederland. Ik voelde me toen echt even een Expat in Nederland. De rest van mijn gezin had ook nog nooit in Nederland gewoond. Het leek mij een goed moment om iets nieuws te gaan doen. Zo ben ik 2 jaar geleden bij ASSA ABLOY terecht gekomen via Luke Recruitment.’
Waarom heb jij destijds ‘ja’ gezegd tegen Assa Abloy?
‘Assa Abloy sprak mij enorm aan, omdat het qua grootte overeenkomt met Philips Lightning. Een wereldspeler en een organisatie met een enorme groeiambitie. Toen ik wegging bij Philips lightning was ledverlichting de afgelopen jaren gegroeid, maar er was geen vervangingsmarkt meer. De groei was er dus uit. Dat triggerde mij om te kijken naar waar liggen nieuwe digitale oplossingen? En hoe kan ik daarin meegroeien?
Bij Assa Abloy staan we momenteel aan de voorhoede van een transitie naar meer digitale oplossingen met betrekking tot het openen en beveiligen van deuren. Uiteindelijk gaan we in de toekomst onze deuren niet meer openmaken met een sleutel, maar met een smartphone. Met die innovatie wilde ik graag meegroeien. Daarnaast is het businessmodel van Assa Abloy vrij decentraal. Dat geeft veel vrijheid om nieuwe dingen op te pakken en uit te proberen. De uitdaging voor Assa Abloy is om succesvol de transitie te maken naar meer digitale producten. Daarin willen we vooroplopen.’
Welke groei heb je zelf doorgemaakt?
‘Het inzien dat alleen hard werken op een gegeven moment niet meer genoeg is. Dat je beseft dat als het moeilijk gaat, je niet harder in je eentje moet gaan werken, maar dat je anders moet gaan werken: je team moet motiveren en helpen om hun job goed te kunnen doen, zodat zij kunnen leveren waar een bedrijf uiteindelijk behoefte aan heeft. Dat zijn belangrijke leermomenten voor mij geweest. Wat dan helpt is een goede baas of mentor die je eerlijke feedback geeft, zodat jij ook kan groeien als leider.’
Hoe ging je om met de cultuurverschillen?
‘Toen ik in Azië ging werken, heb ik meer van de Nederlandse cultuur geleerd dan andersom. We zijn heel direct en plat georganiseerd, terwijl de rest van de wereld veel hiërarchischer georiënteerd is. In Nederland is een instructie vaak het begin van de discussie, terwijl mensen in Azië na een instructie, direct in de startblokken schieten om de instructie uit te voeren. In Nederland ben je als manager meer aan het faciliteren, terwijl je in Azië als manager meer de lijnen uitzet om het daarna te implementeren. Daar moest ik een goede middenweg in zien te vinden.'
Welke groei heeft je organisatie doorgemaakt?
‘We hebben de afgelopen jaren met name de focus gelegd op, hoe kunnen we met elkaar duidelijke prioriteiten stellen, zodat we nog efficiënter gaan werken. Niet alles is even belangrijk. Door focus te leggen op hetgeen waar nu de meeste behoefte aan is en mensen de vrijheid te geven om dingen af te maken, zorgt voor meer succes.’
Hoe zorg je ervoor dat je jezelf blijft ontwikkelen?
‘Voor mij is dat, de verandering die je om jezelf heen creëert. Een andere omgeving of een andere tak van sport. Dat is de motivator voor mij om dingen anders te doen. In mijn geval is dat een cadans van 4 jaar. Om de 4 jaar een nieuwe omgeving, iets goeds neerzetten zodat je ook de vruchten ervan kan plukken, ervan kan leren en een solide basis hebt om weer verder te gaan. Hoe de producten van Philips Lightning en Assa Abloy gecreëerd worden en naar de markt worden gebracht met verschillende verkoopkanalen, is vergelijkbaar. Uiteraard is het product compleet anders, maar de concepten zijn gelijk. Dan heb je een goede basis om je kennis toe te passen in een andere omgeving en op die manier opnieuw te leren.’
Wat waren de grootste uitdagingen in je carrière?
‘De afgelopen periode was, net zoals voor iedereen, een grote uitdaging. Twee weken voor de lockdown hadden we namelijk een organisatieverandering doorgevoerd. Om op dat moment mensen mee te krijgen via Teams, is erg lastig. Dan kan je niet even bij de koffiemachine de laatste plooitjes wegstrijken en kijken hoe mensen zich voelen bij deze verandering. Een organisatieverandering is makkelijk in PowerPoint, maar mensen meekrijgen in een verandering is altijd een uitdaging.
Daarnaast was het voor mij een uitdaging om te realiseren dat door zelf harder te werken, je geen betere resultaten krijgt. Je komt op een gegeven moment op een niveau dat je zelf niet meer het verschil kan maken. Waar je als leider dan wél het verschil in kan maken is in hoe je mensen kunt activeren. Bijvoorbeeld als je een nieuw product op de markt wil brengen, zal er altijd één persoon zijn die een opmerking maakt als “Het is niet goed genoeg”. Het belangrijkste is dan om je mensen zelfvertrouwen te geven zodat ze niet achteruitspringen, maar juist opkomen voor zichzelf en beargumenteren waarom iets wel goed is en aan de eisen voldoet.’
Waar ben je het meest trots op in je carrière?
‘Ik ben een aantal keren van functie veranderd in verschillende continenten en als ik kijk naar hoeveel contact ik na al die jaren nog heb met mijn oude collega’s en hoe zij zichzelf hebben ontwikkeld, dan ben ik enorm trots dat ik aan de basis heb gestaan van hun carrière. Een aantal daarvan hebben ook het pad gekozen om verder te kijken dan de stad of het land waar ze vandaan komen en het internationale aspect van het zakenleven opgepakt. Dat vind ik geweldig mooi om te zien.’
Wat zou je young professionals, als advies willen meegeven?
‘Sta open voor verandering. Als je de kans krijgt om naar het buitenland te gaan of de kans krijgt om een ander perspectief te krijgen, pak deze dan. Dat gaat je enorm helpen in de rest van je carrière. De toekomst verandert steeds sneller dus het hebben van een open blik is belangrijk. Andere landen doen het anders, niet altijd beter, maar het kan nét de manier zijn om mee te liften in de volgende golf van verandering.
Daarnaast zou ik young professionals willen meegeven, werk zoveel mogelijk mee in projecten. Dat waren voor mij de beste leermomenten, omdat je dan met verschillende mensen en expertises werkt en ieder met andere doelstellingen. Als je de kans krijgt om zo’n veranderproces te managen, dan is dat enorm nuttig voor je persoonlijke ontwikkeling als manager.’
Waar zie jij jezelf over 5 jaar?
‘De industrie waar Assa Abloy in zit, vind ik enorm interessant. Wij zijn uiteindelijk diegene die zorgen voor je nachtrust, dat je onbezorgd van huis kunt gaan. We zijn momenteel volop in beweging om voorop te lopen in de nieuwste Tech ontwikkelingen. Ik zie dus dat ik bij Assa Abloy een vervolgstap nog kan maken. Op langer termijn, zou ik graag organisaties willen begeleiden in het definiëren en uitrollen van groeiplannen.'
Wat vind je van de samenwerking met Luke?
'Momenteel ben ik mijn team aan het uitbreiden bij Assa Bloy. Het is nu al de tweede keer dat ik iemand voor mijn team laat recruiten via Luke Recruitment en dat bevalt heel goed. Het proces is efficiënt en effectief. Vanaf de start weten we welke stappen we doorlopen. Volgende maand mag ik, dankzij Luke Recruitment, een nieuwe productmanager verwelkomen in mijn team.’