De afgelopen weken stonden in het teken van de SMA-verkiezingen, de vakvereniging voor en door sales professionals, waar Luke Recruitment jaarlijks verantwoordelijk is voor de selectie van de top 5 kanddiaten van de 'Senior Sales Professional- en Sales Manager van het Jaar.'
Daniëlle van Gaal, Recruitment Consultant bij Luke Recruitment maakte onderdeel uit van de jury voor de selectie van de Top 5 kandidaten van de 'Senior Sales Professional van het Jaar.'
In de gesprekken die zij voerde, werd het belang van bepaalde skills steeds meer benadrukt. Skills waar de afgelopen jaren steeds meer behoefte aan is en essentieel lijkt te zijn voor een succesvolle sales professional.
#1 Voelsprieten
Een van de belangrijkste sales skills, is het inzicht hebben in hoe een organisatie feitelijk werkt, ook wel organisatiesensitiviteit genoemd. Weten hoe je in een organisatie iets voor elkaar wilt krijgen. Niet alleen rekening houden met de formele en hiërarchie lijnen, maar ook voelsprieten hebben voor onderlinge verhoudingen en gedragingen van mensen. Het begrijpen dat er verschillende meningen en belangen zijn en dat machtsfactoren een rol spelen. Kortom, weten wat er zich afspeelt in de onderbuik van de organisatie om daar vervolgens op in te spelen.
#2 Never accept no
Onbeantwoorde e-mails en telefoontjes waar je direct doorgeschakeld wordt naar voicemails. Als sales professional komt dit je waarschijnlijk bekend voor. Het is heel logisch dat niet elke lead of telefoontje een succes kan zijn. Succesvolle sales professionals weten dan ook wat het belang is van een positieve mind-set. Van iets negatiefs iets positiefs maken en een flinke dosis doorzettingsvermogen, kortom: Never accept no. Als sales professionals voel jij aan waar wellicht nog kansen liggen en weet daar perfect op in te haken. Iemand met een optimistisch karakter zal om die reden ook meer voldoening halen uit sales en automatisch ook meer sales generen.
#3 Toegeven
Het is een open deur dat zelfverzekerdheid een belangrijke succesfactor is voor een sales professional, maar besef ook dat bescheidenheid leidt tot meer vertrouwen en respect bij de klant. Wanneer je bijvoorbeeld niet direct een antwoord op een vraag hebt, geef dan toe dat je het niet weet om zeker van je zaak te zijn. Als er iets misgaat, wijs dan niet direct naar anderen, maar leg de fout bij jezelf. Ook dit draagt bij aan het opbouwen van vertrouwen en respect bij de klant.
#4 Growth minded
Als succesvolle sales professional moet je ervan bewust zijn dat koude acquisitie een achterhaald concept is. Door de coronacrisis is de digitalisering in het sales proces in een enorme stroomversnelling gekomen. Een open houding tegenover technische innovaties is dan ook essentieel voor een succesvolle sales professional. Prospects verzamelen nu voorafgaand aan een aankoop zelf hun informatie. Doordat prospects zelf hun research doen, kan een sales professionals een grotere groep prospects bedienen, die ook nog eens zelf hebben aangegeven dat ze geïnteresseerd zijn.
De sales professional anno nu moet daarom kennis hebben van CRM-systemen om klanten en prospects in kaart te brengen en te analyseren: welke prospects hebben geabonneerd op je nieuwsbrief? Wie heeft je gratis e-book gedownload? En wie heeft gereageerd op je LinkedIn-post? Wanneer je inzicht hebt in deze data, is het veel gemakkelijker om Marketing Qualified Leads om te zetten naar Sales Qualified Leads. Aan de sales professional enkel nog de taak om de beleving en het concept over te brengen op de prospect. Met name in de laatste fase in het beslissingsproces en klantbinding, is persoonlijk contact nog steeds cruciaal.
Meer informatie
Wil jij een nieuwe stap zetten in jouw carrière als sales professional? Bekijk dan hier onze vacatures.